Statut povodňové komise JMK

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Důležité stránkyPřílohy >

Statut povodňové komise JMK

Článek 1
Úvodní ustanovení

Povodňová komise Jihomoravského kraje (dále jen Komise) je po dobu povodně povodňovým orgánem podle § 77 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (vodní zákon). Komise je v systému povodňové ochrany podřízena ústřednímu povodňovému orgánu. Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu podle zvláštního zákona (zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)), přejímá na celém území, pro které je krizový stav vyhlášen, řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle krizového zákona příslušný.

Článek 2
Činnost Komise

Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území více obcí s rozšířenou působností v kraji, pokud je nutná koordinace prováděných opatření, nebo pokud povodňové komise obce s rozšířenou působností nestačí vlastními silami a prostředky činit potřebná opatření. Za tím účelem:

zajišťuje vypracování povodňového plánu Jihomoravského kraje, který je základním dokumentem pro její činnost,

spolupracuje s dotčenými krajskými úřady a správci vodních toků a povodí při zpracování, aktualizaci povodňového plánu Jihomoravského kraje a na jeho koordinaci s krizovým plánem kraje a další dokumentací pro řešení mimořádných událostí,

využívá pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací příslušné operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru České republiky

k operativnímu plnění úkolů si vytváří pracovní štáb,

do vyhlášení krizové situace řídí a koordinuje opatření na ochranu před povodněmi v souladu se zpracovanými povodňovými plány, k čemuž využívá prostředků IZS, a koordinuje činnost povodňových orgánů obcí s rozšířenou působností,

účastní se hlásné povodňové služby na území Jihomoravského kraje, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány obcí s rozšířenou působností, dotčené krajské úřady, Český hydrometeorologický ústav a ústřední povodňový orgán, pro předávání informací předpovědní a hlásné povodňové služby využívá operačních a informačních středisek Hasičského záchranného sboru České republiky a složek integrovaného záchranného systému,

oznamuje povodňovým komisím obcí s rozšířenou působností a ústřednímu povodňovému orgánu den a hodinu převzetí a ukončení řízení ochrany před povodněmi v uceleném povodí a rozsah požadované spolupráce,

vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity na území Jihomoravského kraje,

řídí ovlivňování odtokových poměrů v ucelených povodích manipulacemi na vodohospodářských dílech v rámci manipulačních řádů; nařizují po projednání s příslušnými povodňovými orgány obcí s rozšířenou působností (při nebezpečí prodlení pouze oznamují) mimořádné manipulace na vodohospodářských dílech nad rámec schváleného manipulačního řádu s možným dosahem v rámci Jihomoravského kraje, vyžadují pomoc orgánů, právnických a fyzických osob, IZS kraje, Armády ČR,

posuzuje vliv zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodohospodářských dílech na odtokový režim a koordinují jejich provádění,

vede záznamy v povodňové knize,

uvádí do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce, koordinuje opatření ke zmírnění průběhu povodně podle povodňového plánu,

navrhuje vyhlášení stavu nebezpečí v případě, že povodeň ohrožuje životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek, a intenzita nedosahuje ohrožení značného rozsahu, a není možné ji zvládnout běžnou činností správních úřadů a složek integrovaného záchranného systému,

při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území předává řízení záchranných a likvidačních prací na dotčeném území krizovému štábu kraje a povodňová komise dále plní úkoly stálé pracovní skupiny krizového štábu Jihomoravského kraje. Členové Komise, kteří jsou zároveň členy krizového štábu plní úkoly krizového štábu,

eviduje náklady vzniklé při řešení opatření nařízených Komisí Jihomoravského kraje.

 

Článek 3
Složení Komise
Předseda:

hejtman Jihomoravského kraje

místopředsedové:

1. místopředseda – ředitel Krajského úřadu Jihomoravského kraje

2. místopředseda – vedoucí odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihomoravského kraje

3. místopředseda – ředitel státního podniku Povodí Moravy, s.p.

tajemník:

vedoucí oddělení lesního a vodního hospodářství, odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihomoravského kraje

další členové Komise:

člen rady Jihomoravského kraje,

člen zastupitelstva Jihomoravského kraje,

zástupce Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje,

zástupce Krajského vojenského velitelství Brno,

zástupce Českého hydrometeorologického ústavu, pobočka Brno,

zástupce České inspekce životního prostředí, OI Brno,

zástupce Krajské hygienické stanice pro Jihomoravský kraj,

zástupci Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje,

pracovník odboru životního prostředí KrÚ JMK,

pracovník Oddělení krizového řízení a obrany KrÚ JMK,

pracovník správce vodních toků – Povodí Moravy, s. p.
 

Členy Komise jsou statutární zástupci organizací, nebo jejích zástupci, nebo pověření pracovníci organizace zplnomocnění přijímat rozhodnutí za organizaci. Členy Komise mohou být jmenováni i další zástupci orgánů, právnických a fyzických osob, potřební pro zajištění plnění úkolů Komise.

Členství v Komisi končí ukončením výkonu funkce či ukončením pracovního nebo služebního poměru v dané organizaci.

Článek 4
Jednaní Komise

Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní ohrožujících rozsáhlá území, k projednání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, a to zpravidla jednou ročně. Předseda Komise je rovněž povinen Komisi svolat, pokud o to požádá člen nebo místopředseda Komise nebo předseda povodňové komise obce s rozšířenou působností,

Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu,

Komise si může podle potřeby přizvat k jednání představitele dalších orgánů státní správy a samosprávy a zástupce odborných organizací,

Závěry z jednání Komise přijímá formou usnesení, popřípadě doporučeními pro představitele územních orgánů v Komisi nezastoupených. V době povodně činí Komise opatření a vydává příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu,

Jednací místo Komise je zasedací místnost Povodí Moravy s. p. V případě potřeby může být jednání svoláno i do jiného místa.

Článek 5
Předseda Komise

Řídí práci Komise a odpovídá ústřednímu povodňovému orgánu za její činnost,

V případě nepřítomnosti předsedy tyto práva a povinnosti přecházejí na místopředsedy Komise, podle pořadí 1. místopředseda, 2. místopředseda a 3. místopředseda, pokud neurčí předseda Komise jinak,

Informuje pravidelně ústřední povodňový orgán a podle potřeby i ostatní ústřední a podřízené orgány o vývoji povodňové situace a o provedených opatřeních k ovlivnění povodní,

Jmenuje a odvolává členy Komise v souladu s článkem 3 tohoto statutu na žádost příslušných orgánů nebo organizací,

Schvaluje Povodňový plán Jihomoravského kraje, Statut a Jednací řád Komise,

Jmenuje a odvolává předsedu pracovního štábu Komise,

Činí neodkladná opatření, hrozí-li nebezpečí z prodlení – tato opatření předkládá dodatečně Komisi ke schválení,

Žádá o svolání Ústřední povodňové komise,

Účastní se na vyžádání jednání Ústřední povodňové komise,

Dává pokyny vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost.

Článek 6
Tajemník Komise

Plánuje technické a organizační zabezpečení činnosti Komise,

V pracovní i mimopracovní době zabezpečuje příjem informací od KOPIS HZS, ČHMÚ, správců toků a ostatních povodňových orgánů. Na základě rozhodnutí předsedy Komise nebo některého z místopředsedů Komise, zabezpečí další distribuci těchto informací. Za činnost v době mimopracovní náleží tajemníkovi, případně jeho zástupcům příplatek podle platných předpisů,

Zabezpečuje tok informací mezi Komisí a pracovním štábem Komise.

Článek 7
Pracovní štáb Komise

Zpracovává vstupní data o vývoji povodňové situace,

Pracovní štáb Komise připravuje a předkládá Komisi návrhy na opatření, popřípadě zajišťuje provedení těchto opatření,

Předsedu pracovního štábu Komise jmenuje předseda Komise po dohodě se svými místopředsedy,

Pracovní štáb Povodňové komise Jihomoravského kraje je složen z členů Komise a dalších odborníků přizvaných ke spolupráci v rámci povodňové ochrany,

Pracovní štáb nemá vlastní statut,

Jeho jednání řídí předseda pracovního štábu,

Pracovní štáb připravuje a předkládá návrhy na opatření, případně zajišťuje tato opatření.

Složení pracovního štábu:

Pracovní štáb se skládá ze stálých členů a dalších členů operativně jmenovaných předsedou pracovního štábu na základě vývoje situace.

Vedoucí pracovního štábu

pověřený místopředseda Komise

Stálí členové jsou:

pověřený místopředseda Komise (jako předseda pracovního štábu)

tajemník povodňové komise Jihomoravského kraje

zástupce podniku Povodí Moravy, s.p.

zástupce ČIŽP

zástupce HZS kraje

zástupce ČHMÚ

zástupce Armády ČR

zástupce Policie ČR

zástupce odd. krizového řízení a obrany KrÚ JmK

Členy pracovního štábu jmenuje předseda Pracovního štábu podle potřeby.

Článek 8
Spolupráce Komise se složkami IZS

K zajištění úkolů souvisejících s ovlivněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, Komise v období, kdy vykonává svou činnost, využívá v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem složek IZS.

Pro předávání informací předpovědní a hlásné povodňové služby se využívá operačních a informačních středisek Hasičského záchranného sboru České republiky a složek integrovaného záchranného systému.

Povodňové orgány krajů využívají pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací příslušné operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru České republiky.

Článek 9
Zabezpečení činnosti Komise
Členové Komise prostřednictvím složek, které zastupují, zabezpečují:
ve vztahu ke krajům:

vazby k orgánům kraje,

vazby a koordinaci vazeb ve vztahu k složkám IZS,

vazbu na krizové štáby krajů,

ve vztahu k Povodí Moravy, s. p.

ve spolupráci s ČHMÚ návrhy k vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity,

přípravu podkladů pro pracovní štáb Komise, zejména o situaci na vodních tocích a vodohospodářských dílech,

vazbu na ostatní povodňové komise,

návrhy na mimořádné manipulace na vodohospodářských dílech pro potřebné ovlivnění odtokových poměrů s dopadem na ucelené povodí,

monitorování a vyhodnocení stavu a bezpečnosti vodohospodářských děl.

ve vztahu k Hasičskému záchrannému sboru JmK

přebírá upozornění a výstrahy ČHMÚ a zajišťuje jejich předání určeným členům Komise a povodňovým orgánům ORP,

koordinuje a provádí záchranné a likvidační práce k ochraně životů a majetku,

zabezpečuje vazbu na integrovaný záchranný systém,

zajišťuje v naléhavých případech nebo při ztrátě běžného spojení vyrozumění členů Komise svými spojovacími prostředky,

účastní se předávání informací v rámci hlásné povodňové služby, zejména v případě nezbytného využití náhradních komunikačních prostředků,

zabezpečuje v souladu s povodňovým plánem varování a vyrozumění povodní ohrožených objektů,

zajišťuje výpomoc při provádění zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech,

organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminací a dalších ochranných opatření,

organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva na území postiženého povodní,

organizuje a koordinuje humanitární pomoc.

ve vztahu k Policii ČR

ochranu bezpečnosti osob a majetku,

zajišťuje veřejný pořádek a ochranu majetku na území, kde byla provedena evakuace

spolupůsobení při zajišťování veřejného pořádku, a byl-li porušen, činí opatření k jeho obnovení,

odhalování trestné činnosti a zjišťování jejich pachatelů,

vyšetřování trestných činů,

dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu,

uzavření prostoru, komunikací, odklon a regulace dopravy,

odhalování přestupků,

projednávání přestupků, pokud tak stanoví zvláštní zákon,

plnění úkolů při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, které jí ukládají příslušné orgány obcí za podmínek stanovených zvláštními předpisy.

ve vztahu k Armádě ČR

návrh k použití Armády ČR pro řešení vzniklé mimořádné události,

vyžadování sil a prostředků armády ČR příslušnými orgány obcí s rozšířenou působností a obcí,

koordinaci nasazených sil a prostředků.

ve vztahu ke Krajské hygienické stanici

koordinaci plnění úkolů jednotlivých krajských hygienických stanic v území postiženém povodní,

výpomoc při ochraně zdraví a životů občanů v území postiženém povodní včetně kontrolních rozborů pitné vody,

monitorování epidemiologické situace na celém území a návrhy potřebných opatření.

ve vztahu k Českému hydrometeorologickému ústavu

upozornění a výstrahu na vznik extrémních hydrometeorologických situací nebezpečných z hlediska vzniku povodní,

meteorologické a hydrologické informace o vzniku a vývoji povodní pro činnost Komise, zejména informace o srážkách, vodních stavech, průtocích a jejích předpovědi.

ve vztahu k České inspekci životního prostředí

řešení možných havárií ohrožujících jakosti vod

Článek 10
Závěrečné ustanovení

Tento statut povodňové komise byl schválen dne

V Brně dne

Soubor: Statut-povodnove-komise-JMK.htm


Přílohy > Statut povodňové komise JMK

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 25. 4. 2022, publikována: 17. 3. 2024