<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> Statut povodňové komise JMK |
Povodňová komise Jihomoravského kraje (dále jen Komise) je po dobu povodně povodňovým orgánem podle § 77 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (vodní zákon). Komise je v systému povodňové ochrany podřízena ústřednímu povodňovému orgánu. Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu podle zvláštního zákona (zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)), přejímá na celém území, pro které je krizový stav vyhlášen, řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle krizového zákona příslušný.
▪Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území více obcí s rozšířenou působností v kraji, pokud je nutná koordinace prováděných opatření, nebo pokud povodňové komise obce s rozšířenou působností nestačí vlastními silami a prostředky činit potřebná opatření. Za tím účelem:
▪zajišťuje vypracování povodňového plánu Jihomoravského kraje, který je základním dokumentem pro její činnost,
▪spolupracuje s dotčenými krajskými úřady a správci vodních toků a povodí při zpracování, aktualizaci povodňového plánu Jihomoravského kraje a na jeho koordinaci s krizovým plánem kraje a další dokumentací pro řešení mimořádných událostí,
▪využívá pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací příslušné operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru České republiky
▪k operativnímu plnění úkolů si vytváří pracovní štáb,
▪do vyhlášení krizové situace řídí a koordinuje opatření na ochranu před povodněmi v souladu se zpracovanými povodňovými plány, k čemuž využívá prostředků IZS, a koordinuje činnost povodňových orgánů obcí s rozšířenou působností,
▪účastní se hlásné povodňové služby na území Jihomoravského kraje, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány obcí s rozšířenou působností, dotčené krajské úřady, Český hydrometeorologický ústav a ústřední povodňový orgán, pro předávání informací předpovědní a hlásné povodňové služby využívá operačních a informačních středisek Hasičského záchranného sboru České republiky a složek integrovaného záchranného systému,
▪oznamuje povodňovým komisím obcí s rozšířenou působností a ústřednímu povodňovému orgánu den a hodinu převzetí a ukončení řízení ochrany před povodněmi v uceleném povodí a rozsah požadované spolupráce,
▪vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity na území Jihomoravského kraje,
▪řídí ovlivňování odtokových poměrů v ucelených povodích manipulacemi na vodohospodářských dílech v rámci manipulačních řádů; nařizují po projednání s příslušnými povodňovými orgány obcí s rozšířenou působností (při nebezpečí prodlení pouze oznamují) mimořádné manipulace na vodohospodářských dílech nad rámec schváleného manipulačního řádu s možným dosahem v rámci Jihomoravského kraje, vyžadují pomoc orgánů, právnických a fyzických osob, IZS kraje, Armády ČR,
▪posuzuje vliv zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodohospodářských dílech na odtokový režim a koordinují jejich provádění,
▪vede záznamy v povodňové knize,
▪uvádí do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce, koordinuje opatření ke zmírnění průběhu povodně podle povodňového plánu,
▪navrhuje vyhlášení stavu nebezpečí v případě, že povodeň ohrožuje životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek, a intenzita nedosahuje ohrožení značného rozsahu, a není možné ji zvládnout běžnou činností správních úřadů a složek integrovaného záchranného systému,
▪při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území předává řízení záchranných a likvidačních prací na dotčeném území krizovému štábu kraje a povodňová komise dále plní úkoly stálé pracovní skupiny krizového štábu Jihomoravského kraje. Členové Komise, kteří jsou zároveň členy krizového štábu plní úkoly krizového štábu,
▪eviduje náklady vzniklé při řešení opatření nařízených Komisí Jihomoravského kraje.
hejtman Jihomoravského kraje
1. místopředseda – ředitel Krajského úřadu Jihomoravského kraje
2. místopředseda – vedoucí odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihomoravského kraje
3. místopředseda – ředitel státního podniku Povodí Moravy, s.p.
vedoucí oddělení lesního a vodního hospodářství, odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihomoravského kraje
▪člen rady Jihomoravského kraje,
▪člen zastupitelstva Jihomoravského kraje,
▪zástupce Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje,
▪zástupce Krajského vojenského velitelství Brno,
▪zástupce Českého hydrometeorologického ústavu, pobočka Brno,
▪zástupce České inspekce životního prostředí, OI Brno,
▪zástupce Krajské hygienické stanice pro Jihomoravský kraj,
▪zástupci Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje,
▪pracovník odboru životního prostředí KrÚ JMK,
▪pracovník Oddělení krizového řízení a obrany KrÚ JMK,
▪pracovník správce vodních toků – Povodí Moravy, s. p.
Členy Komise jsou statutární zástupci organizací, nebo jejích zástupci, nebo pověření pracovníci organizace zplnomocnění přijímat rozhodnutí za organizaci. Členy Komise mohou být jmenováni i další zástupci orgánů, právnických a fyzických osob, potřební pro zajištění plnění úkolů Komise.
Členství v Komisi končí ukončením výkonu funkce či ukončením pracovního nebo služebního poměru v dané organizaci.
Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní ohrožujících rozsáhlá území, k projednání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, a to zpravidla jednou ročně. Předseda Komise je rovněž povinen Komisi svolat, pokud o to požádá člen nebo místopředseda Komise nebo předseda povodňové komise obce s rozšířenou působností,
Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu,
Komise si může podle potřeby přizvat k jednání představitele dalších orgánů státní správy a samosprávy a zástupce odborných organizací,
Závěry z jednání Komise přijímá formou usnesení, popřípadě doporučeními pro představitele územních orgánů v Komisi nezastoupených. V době povodně činí Komise opatření a vydává příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu,
Jednací místo Komise je zasedací místnost Povodí Moravy s. p. V případě potřeby může být jednání svoláno i do jiného místa.
▪Řídí práci Komise a odpovídá ústřednímu povodňovému orgánu za její činnost,
▪V případě nepřítomnosti předsedy tyto práva a povinnosti přecházejí na místopředsedy Komise, podle pořadí 1. místopředseda, 2. místopředseda a 3. místopředseda, pokud neurčí předseda Komise jinak,
▪Informuje pravidelně ústřední povodňový orgán a podle potřeby i ostatní ústřední a podřízené orgány o vývoji povodňové situace a o provedených opatřeních k ovlivnění povodní,
▪Jmenuje a odvolává členy Komise v souladu s článkem 3 tohoto statutu na žádost příslušných orgánů nebo organizací,
▪Schvaluje Povodňový plán Jihomoravského kraje, Statut a Jednací řád Komise,
▪Jmenuje a odvolává předsedu pracovního štábu Komise,
▪Činí neodkladná opatření, hrozí-li nebezpečí z prodlení – tato opatření předkládá dodatečně Komisi ke schválení,
▪Žádá o svolání Ústřední povodňové komise,
▪Účastní se na vyžádání jednání Ústřední povodňové komise,
▪Dává pokyny vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost.
▪Plánuje technické a organizační zabezpečení činnosti Komise,
▪V pracovní i mimopracovní době zabezpečuje příjem informací od KOPIS HZS, ČHMÚ, správců toků a ostatních povodňových orgánů. Na základě rozhodnutí předsedy Komise nebo některého z místopředsedů Komise, zabezpečí další distribuci těchto informací. Za činnost v době mimopracovní náleží tajemníkovi, případně jeho zástupcům příplatek podle platných předpisů,
▪Zabezpečuje tok informací mezi Komisí a pracovním štábem Komise.
▪Zpracovává vstupní data o vývoji povodňové situace,
▪Pracovní štáb Komise připravuje a předkládá Komisi návrhy na opatření, popřípadě zajišťuje provedení těchto opatření,
▪Předsedu pracovního štábu Komise jmenuje předseda Komise po dohodě se svými místopředsedy,
▪Pracovní štáb Povodňové komise Jihomoravského kraje je složen z členů Komise a dalších odborníků přizvaných ke spolupráci v rámci povodňové ochrany,
▪Pracovní štáb nemá vlastní statut,
▪Jeho jednání řídí předseda pracovního štábu,
▪Pracovní štáb připravuje a předkládá návrhy na opatření, případně zajišťuje tato opatření.
Pracovní štáb se skládá ze stálých členů a dalších členů operativně jmenovaných předsedou pracovního štábu na základě vývoje situace.
pověřený místopředseda Komise
▪pověřený místopředseda Komise (jako předseda pracovního štábu)
▪tajemník povodňové komise Jihomoravského kraje
▪zástupce podniku Povodí Moravy, s.p.
▪zástupce ČIŽP
▪zástupce HZS kraje
▪zástupce ČHMÚ
▪zástupce Armády ČR
▪zástupce Policie ČR
▪zástupce odd. krizového řízení a obrany KrÚ JmK
▪Členy pracovního štábu jmenuje předseda Pracovního štábu podle potřeby.
K zajištění úkolů souvisejících s ovlivněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, Komise v období, kdy vykonává svou činnost, využívá v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem složek IZS.
Pro předávání informací předpovědní a hlásné povodňové služby se využívá operačních a informačních středisek Hasičského záchranného sboru České republiky a složek integrovaného záchranného systému.
Povodňové orgány krajů využívají pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací příslušné operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru České republiky.
▪vazby k orgánům kraje,
▪vazby a koordinaci vazeb ve vztahu k složkám IZS,
▪vazbu na krizové štáby krajů,
▪ve spolupráci s ČHMÚ návrhy k vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity,
▪přípravu podkladů pro pracovní štáb Komise, zejména o situaci na vodních tocích a vodohospodářských dílech,
▪vazbu na ostatní povodňové komise,
▪návrhy na mimořádné manipulace na vodohospodářských dílech pro potřebné ovlivnění odtokových poměrů s dopadem na ucelené povodí,
▪monitorování a vyhodnocení stavu a bezpečnosti vodohospodářských děl.
▪přebírá upozornění a výstrahy ČHMÚ a zajišťuje jejich předání určeným členům Komise a povodňovým orgánům ORP,
▪koordinuje a provádí záchranné a likvidační práce k ochraně životů a majetku,
▪zabezpečuje vazbu na integrovaný záchranný systém,
▪zajišťuje v naléhavých případech nebo při ztrátě běžného spojení vyrozumění členů Komise svými spojovacími prostředky,
▪účastní se předávání informací v rámci hlásné povodňové služby, zejména v případě nezbytného využití náhradních komunikačních prostředků,
▪zabezpečuje v souladu s povodňovým plánem varování a vyrozumění povodní ohrožených objektů,
▪zajišťuje výpomoc při provádění zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech,
▪organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminací a dalších ochranných opatření,
▪organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva na území postiženého povodní,
▪organizuje a koordinuje humanitární pomoc.
▪ochranu bezpečnosti osob a majetku,
▪zajišťuje veřejný pořádek a ochranu majetku na území, kde byla provedena evakuace
▪spolupůsobení při zajišťování veřejného pořádku, a byl-li porušen, činí opatření k jeho obnovení,
▪odhalování trestné činnosti a zjišťování jejich pachatelů,
▪vyšetřování trestných činů,
▪dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu,
▪uzavření prostoru, komunikací, odklon a regulace dopravy,
▪odhalování přestupků,
▪projednávání přestupků, pokud tak stanoví zvláštní zákon,
▪plnění úkolů při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, které jí ukládají příslušné orgány obcí za podmínek stanovených zvláštními předpisy.
▪návrh k použití Armády ČR pro řešení vzniklé mimořádné události,
▪vyžadování sil a prostředků armády ČR příslušnými orgány obcí s rozšířenou působností a obcí,
▪koordinaci nasazených sil a prostředků.
▪ve vztahu ke Krajské hygienické stanici
▪koordinaci plnění úkolů jednotlivých krajských hygienických stanic v území postiženém povodní,
▪výpomoc při ochraně zdraví a životů občanů v území postiženém povodní včetně kontrolních rozborů pitné vody,
▪monitorování epidemiologické situace na celém území a návrhy potřebných opatření.
▪upozornění a výstrahu na vznik extrémních hydrometeorologických situací nebezpečných z hlediska vzniku povodní,
▪meteorologické a hydrologické informace o vzniku a vývoji povodní pro činnost Komise, zejména informace o srážkách, vodních stavech, průtocích a jejích předpovědi.
▪řešení možných havárií ohrožujících jakosti vod
Tento statut povodňové komise byl schválen dne
V Brně dne
Soubor: Statut-povodnove-komise-JMK.htm
stránka aktualizována: 25.04.2022, publikována: 18.05.2025