<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Důležité stránky] Věcná část > Opatření k ochraně před povodněmi |
Druhy opatření na ochranu před povodněmi stanovuje § 65 vodního zákona.
Povodňová opatření jsou přípravná opatření, opatření prováděná při nebezpečí povodně a za povodně, opatření prováděná po povodni.
a.stanovení záplavových území,
b.vymezení směrodatných limitů stupňů povodňové aktivity,
c.povodňové plány,
d.povodňové prohlídky,
e.příprava předpovědní a hlásné povodňové služby,
f.organizační a technická příprava,
g.vytváření hmotných povodňových rezerv,
h.příprava účastníků povodňové ochrany.
a.činnost předpovědní povodňové služby,
b.činnost hlásné povodňové služby,
c.varování při nebezpečí povodně,
d.zřízení a činnost hlídkové služby,
e.vyklizení záplavových území,
f.řízené ovlivňování odtokových poměrů,
g.povodňové zabezpečovací práce,
h.povodňové záchranné práce,
i.zabezpečení náhradních funkcí a služeb v území zasaženém povodní
j.činnost hlásné povodňové služby,
a.evidenční a dokumentační práce,
b.vyhodnocení povodňové situace včetně vzniklých povodňových škod,
c.odstranění povodňových škod a obnova území po povodni.
Povodňová opatření ve smyslu ustanovení § 65 vodního zákona nejsou výstavba, údržba a opravy staveb a ostatních zařízení sloužících k ochraně před povodněmi, jakož investice vyvolané povodněmi.
Všechna základní a předvídatelná opatření k ochraně před povodněmi jsou zahrnuta v povodňových plánech. Ostatní opatření jsou operativně řízena a koordinována povodňovými orgány.
Pro snižování a zvládání povodňových rizik se v ohroženém území provádějí preventivní opatření, která jsou většinou strukturálního charakteru (stavební investice), např. úpravy koryt toků, ochranné hráze, retenční nádrže a poldry, dále opatření k udržení retenční schopnosti krajiny a opatření v záplavových územích. Cíle pro zvládání povodňových rizik a programy opatření k jejich dosažení jsou pro jednotlivé oblasti obsaženy v plánech pro zvládání povodňových rizik, které byly schváleny 22. 12. 2015 (viz zákon č. 150/2010 Sb.).
Operativní opatření, převážně nestrukturálního charakteru, se provádí preventivně před povodní, během povodně a po povodni a jsou koordinována a řízena povodňovými orgány, za povodně při vyhlášení krizového stavu orgány krizového řízení. Mezi tato opatření patří také aktivity související s přípravou a činností hlásné a předpovědní povodňové služby, zejména:
•zpracování povodňových plánů,
•vymezení směrodatných limitů stupňů povodňové aktivity,
•příprava předpovědní a hlásné povodňové služby,
•činnost předpovědní povodňové služby,
•činnost hlásné povodňové služby,
•zřízení a činnost hlídkové služby,
•varování při nebezpečí povodně.
Opatření na přípravu předpovědní povodňové služby, hlásné povodňové služby a systémů včasného varování mohou být také součástí plánů pro zvládání povodňových rizik.
Povodňové orgány mohou v době povodně činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené osoby.
Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu (§ 77 vodního zákona)
Pokud jsou při povodni ohroženy životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí, a ohrožení není možné odvrátit běžnou činností povodňových orgánů a složek IZS, dojde k vyhlášení krizového stavu a řízení ochrany před povodněmi přebírají orgány krizového řízení. Stav nebezpečí pro území kraje nebo jeho část vyhlašuje hejtman, nouzový stav vyhlašuje vláda.
•starosta obce; může zřídit krizový štáb obce,
•starosta obce s rozšířenou působností (ORP); zřizuje bezpečnostní radu ORP a krizový štáb ORP; v Praze plní obdobné funkce starosta městské části,
•hejtman; zřizuje bezpečnostní radu kraje a krizový štáb kraje; v Praze plní obdobné funkce primátor hlavního města Prahy,
•vláda; zřizuje Ústřední krizový štáb.
V případech, kdy je v době povodní vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav, se povodňové komise stávají součástí krizového štábu kraje a Ústřední povodňová komise součástí Ústředního krizového štábu. Výkon státní správy v oblasti krizového řízení koordinuje Ministerstvo vnitra. Operativní úkoly Ministerstva vnitra, zejména ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací zabezpečuje Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (GŘ HZS).
Integrovaný záchranný systém (IZS) tvoří základní složky a ostatní složky, které koordinovaně postupují při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Základními složkami IZS jsou Hasičský záchranný sbor ČR (HZS), jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany, zdravotnická záchranná služba a Policie ČR. Ostatními složkami IZS jsou vyčleněné síly a prostředky, odborné a jiné služby, které poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání.
Základní složky IZS zajišťují nepřetržitou pohotovost pro příjem ohlášení vzniku mimořádné události. Operační a informační střediska HZS (OPIS) zabezpečují vyrozumění základních a ostatních složek IZS a státních a samosprávných orgánů podle dokumentace IZS. Způsob je upraven vyhláškou Ministerstva vnitra č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. IZS funguje i při běžných povodních, při kterých nejsou vyhlášeny krizové stavy.
Soubor: b_povodnova_opatreni.htm
stránka aktualizována: 25.04.2022, publikována: 18.05.2025